tiistai 9. heinäkuuta 2013
Tomaattikastike
Jos tomaattia tulee enemmän kuin ehdit/jaksat syödä, voit tehdä siitä erinomaisen hyvää kastiketta ja pakastaa sitä myöhempää käyttöä varten.
Vuoraa uunipelti leivinpaperilla ja laita uuni lämpenemään 200 asteeseen. Halkaise tomaatit kahtia ja levitä uunipellille.
Kuori ja viipaloi muutama valkosipulin kynsi ja ripottele tomaattien päälle.
Ripottele parin timjaminoksan lehdet ja pyöräytä muutama kierros mustapippuria myllystä. Sirottele suolaa päälle ja laita uuniin noin tunniksi. Ota pois uunista, kun leikkauspinta on karamellisoitunut.
Lusikoi tomaatit ja mausteet siivilään ja painele lusikalla siivilän läpi. Pakasta sopivaksi katsomasi kokoisissa purkeissa.
Tämä tomaattikastike käy erilaisten keittojen ja pataruokien pohjana. Sitä hieman kokoon keittämällä saat siitä oivan kastikeen pizzaan.
Ulla
ps. kuvassa olevat tomaatit ovat omaa vuoden -12 satoa, lajike Costoluto Fiorentino
lauantai 29. kesäkuuta 2013
Kuivatut tomaatit
Matti lähetti sisareltaan saamansa ohjeen laitettavaksi tänne blogiin. Tämä on hyödyllinen ohje, kun tomaattia tulee enemmän kuin ehtii syömään.
Kuivatut tomaatit
-
Kerätään (valitaan) kypsiä, käy huonommatkin
-
Lohkotaan navalta navalle noin saman kokoisiksi paloiksi
-
Kuivataan nahkapuoli alaspäin siten, että jää hieman
kosteiksi (nahkeiksi)
-
Pakastetaan muovipusseissa sopiviksi annoksiksi
Marinadi
-
Lisätään vettä, jossa lohkoja pyöritellään
-
Balsamiviinietikkaa, valkoinen ja/tai musta
-
Hienonettua valkosipulia
-
Basilika, kuivattua/pakastettua
-
(chili)
-
Oliiviöljy
-
Ja muuta mieleistä maustetta
Lohkoja pyöritellään marinadissa ja pyritään pitämään nesteen peitossa.
Säilyy hyvin jääkaapista.
Ohje saatu Alli ja Oiva Gröhn’iltä Kiteeltä.
Ulla
torstai 27. kesäkuuta 2013
Toripäivä 5.7.13
ROK on Lahden uudella torilla perjantaina 5.7.13.
Paikalla on myös Kaupunkikylän leipomo omine luomuleipineen, biodynaaminen tila Rihu taimineen ja vihanneksineen sekä tietenkin Lahden ROK. Aikeissa on erityisesti markkinoida toimintaamme ja houkutella lisää yhteisöllisyydestä ja hyvästä luomuruuasta kiinnostuneita lahtelaisia joukkoomme. Osuuskuntalaisiakin on paikalle ilmoittautunut juuri sopiva määrä myyjiksi, kiitos teille jo etukäteen!
Paikalla on myös Kaupunkikylän leipomo omine luomuleipineen, biodynaaminen tila Rihu taimineen ja vihanneksineen sekä tietenkin Lahden ROK. Aikeissa on erityisesti markkinoida toimintaamme ja houkutella lisää yhteisöllisyydestä ja hyvästä luomuruuasta kiinnostuneita lahtelaisia joukkoomme. Osuuskuntalaisiakin on paikalle ilmoittautunut juuri sopiva määrä myyjiksi, kiitos teille jo etukäteen!
keskiviikko 26. kesäkuuta 2013
Pari tomaattisalaattia
Huomenna on sadonjaossa tarjolla kurkkuja, tomaatteja, kevätsipulia ja persiljaa. Tässä teille pari ohjetta, johon voitte käyttää osuuttanne:
Tomaatti-sipulisalaatti
500 g tomaatteja
4-5 kevätsipulia
kastike:
2 rkl Dijon-sinappia
2 rkl punaviinietikkaa
2 rkl hunajaa
Huuhdo tomaatit ja lohko ne suunnilleen saman kokoisiksi paloiksi. Sekoita joukkoon ohueksi viipaloita kevätsipuli.
Sekoita kastike ja lisää joukkoon maksimissaan kaksi tuntia ennen tarjoilua.
Tomaatti-sipuli-kurkkusalaatti
4 tomaattia
½ kurkkua
2-3 kevätsipulia
1 vihreä chilipalko
2 valkosipulin kynttä
2 rkl valkoviinietikkaa
1 tl sokeria
ripaus suolaa
Viipaloi kevätsipulit ohuiksi. Viipaloi tomaatit ja kurkunpuolikas ja asettele ne lautaselle sipulin kera.
Sekoita pieneksi viipaloitu chili, josta siemenet on poistettu (Muista aina käyttää chilin käsittelyssä muovikäsineitä!), valkosipulimurska, etikka ja sokeri keskenään.
Kaada kastike salaatin päälle juuri ennen tarjoilua.
Ulla
ps. kuvan tomaatit eivät ole ROK-satoa, vaan omaa satoani viime vuodelta.
tiistai 25. kesäkuuta 2013
Hei!
After a bit more planting this week, the field is now practically full! I am making a map so you can all see what is where. The work now is mainly to maintain it: so hoeing and weeding for all!!
We are the proud owners of a new (to us, on a long loan) tractor:
This weeks share will be more cucumbers, tomatoes, parsley and spring onions.
After a bit more planting this week, the field is now practically full! I am making a map so you can all see what is where. The work now is mainly to maintain it: so hoeing and weeding for all!!
We are the proud owners of a new (to us, on a long loan) tractor:
This weeks share will be more cucumbers, tomatoes, parsley and spring onions.
perjantai 21. kesäkuuta 2013
Pari kurkkureseptiä
Hei kaikki!
Olen luvannut tuottaa tänne blogiin reseptejä pitkin satokautta. Sain tänään tunnarit ja tässä aluksi pari kurkkureseptiä. Kurkkua olemme jo saaneet ja sitä oli jaossa myös eilen.
Tsatsiki
2 kurkkua
suolaa
5 dl luonnonjukurttia
valkosipulin kynsiä murskattuna
oliiviöljyä
sitruunamehua
suolaa ja pippuria
Raasta kurkku karkeaksi, ripottele hieman suolaa joukkoon ja laita valumaan siivilään muutamaksi
tunniksi.
Kumoa valutettu kurkku kulhoon ja sekoita joukkoon jukurtti, valkosipulimurskaa maun mukaan, loraus oliiviöljyä ja sitruunamehu. Lisää tarvitessa suolaa, pyöräytä myllystä hieman pippuria. Sekoita. Anna vetäytyä 1-2 tuntia.
Isoäidin kurkut eli hölskytyskurkut eli vatikurkut
1 kurkku
iso nippu tilliä
2 rkl sokeria
1/2 tl suolaa
3 rkl väkiviinaetikkaa
1 dl kylmää vettä
Voit kuoria kurkun niin halutessasi. Minä jätän kuoret paikalleen. Viipaloi kurkku vaikkapa juustöhöylää apuna käyttäen. Laita kannelliseen kulhoon. Silppua tilli hienoksi ja laita kurkun päälle. Lisää sokeri, suola, etikka ja vesi. Laita kansi päälle ja ravista. Voit syödä heti, mutta 1-2 tuntia jääkaapissa syventää makua.
ps.
Tiedättehän, nahistuneen kurkun saa freesattua upottamalla ne kylmään veteen muutamaksi tunniksi. Sen jälkeen kuivaus ja muovipussiin jääkaappiin. Tämä toimii myös nahistuneelle keräsalaatille.
Hyvää juhannusta kaikille!
Ulla
Olen luvannut tuottaa tänne blogiin reseptejä pitkin satokautta. Sain tänään tunnarit ja tässä aluksi pari kurkkureseptiä. Kurkkua olemme jo saaneet ja sitä oli jaossa myös eilen.
Tsatsiki
2 kurkkua
suolaa
5 dl luonnonjukurttia
valkosipulin kynsiä murskattuna
oliiviöljyä
sitruunamehua
suolaa ja pippuria
Raasta kurkku karkeaksi, ripottele hieman suolaa joukkoon ja laita valumaan siivilään muutamaksi
tunniksi.
Kumoa valutettu kurkku kulhoon ja sekoita joukkoon jukurtti, valkosipulimurskaa maun mukaan, loraus oliiviöljyä ja sitruunamehu. Lisää tarvitessa suolaa, pyöräytä myllystä hieman pippuria. Sekoita. Anna vetäytyä 1-2 tuntia.
Isoäidin kurkut eli hölskytyskurkut eli vatikurkut
1 kurkku
iso nippu tilliä
2 rkl sokeria
1/2 tl suolaa
3 rkl väkiviinaetikkaa
1 dl kylmää vettä
Voit kuoria kurkun niin halutessasi. Minä jätän kuoret paikalleen. Viipaloi kurkku vaikkapa juustöhöylää apuna käyttäen. Laita kannelliseen kulhoon. Silppua tilli hienoksi ja laita kurkun päälle. Lisää sokeri, suola, etikka ja vesi. Laita kansi päälle ja ravista. Voit syödä heti, mutta 1-2 tuntia jääkaapissa syventää makua.
ps.
Tiedättehän, nahistuneen kurkun saa freesattua upottamalla ne kylmään veteen muutamaksi tunniksi. Sen jälkeen kuivaus ja muovipussiin jääkaappiin. Tämä toimii myös nahistuneelle keräsalaatille.
Hyvää juhannusta kaikille!
Ulla
sunnuntai 16. kesäkuuta 2013
Hei!
Welcome to the new blog.
From now on, my postings will be to here. I hope I can find my way around.
As you know, we had to plough back the carrots and parsnips because they were overtaken with weeds. Last Thursday, we put in some potatoes and onions in their place. We will still try again on a few benkki for a different variety of carrot.
Big news: we have a new tractor. I'll include a photo next time.
With the change in weather, the kurkku have slowed down. So, there is now just enough for our normal share. The tomatoes are just starting to come ripe and as of last week these will now be included in the share. There will be a break with lettuce: the inside plants are now gone and it will be a few more weeks before the outside plants are ready.
There was a good turnout to last weeks Talkoot. The potato plants are now visible! The regular weeding and hoeing needs to go on, so you are welcome any time you have a spare hour or two.
Best wishes, Noel
Welcome to the new blog.
From now on, my postings will be to here. I hope I can find my way around.
As you know, we had to plough back the carrots and parsnips because they were overtaken with weeds. Last Thursday, we put in some potatoes and onions in their place. We will still try again on a few benkki for a different variety of carrot.
Big news: we have a new tractor. I'll include a photo next time.
With the change in weather, the kurkku have slowed down. So, there is now just enough for our normal share. The tomatoes are just starting to come ripe and as of last week these will now be included in the share. There will be a break with lettuce: the inside plants are now gone and it will be a few more weeks before the outside plants are ready.
There was a good turnout to last weeks Talkoot. The potato plants are now visible! The regular weeding and hoeing needs to go on, so you are welcome any time you have a spare hour or two.
Best wishes, Noel
perjantai 14. kesäkuuta 2013
Tilannekatsaus
Lahden ruokaosuuskunta eli ROK lähti helmikuussa vauhdilla liikkeelle. Taimien kasvatus alkoi Toivossa jo ennen kuin osuuskuntaa oli virallisesti ehditty perustaa. Paljon on tapahtunut neljässä kuukaudessa: Osuuskunta on perustettu ja hallitus valittu, on palkattu puutarhuri, os istutettu 300m2:n alalle tomaattia, kurkkua ja salaattia, on kynnetty ja äestetty pelto, kitketty hillitön määrä rikkaruohoja sekä kylvetty peltoon mm. perunaa, sipulia, porkkanaa, palsternakkaa ja lanttua. Satoakin on jaettu jo kuukauden verran osuuskuntalaisille. Jaettavaksi on kypsynyt ensimmäiseksi salaattia ja kurkkua, ensi viikolla päästään todennäköisesti syömään jo tomaattiakin! Satoa jaetaan koko satokauden ajan joka torstai.
Mukaan kuitenkin mahtuu vielä. Ruoan lisäksi osuuskunta tarjoaa mukavaa seuraa ja puuhastelua. Osuuskuntaan liittyminen onnistuu laittamalla s-postia osoitteeseen lahdenruokaosuusta(at)gmail.com. Vastausviestissä saat ohjeet osuus-, liittymis- ja satomaksun maksamiseen. Osuusmaksu on 50 euroa, liittymismaksu 50 euroa ja satomaksu vuodelle 2013 on 300 euroa.
Terveisin,
Katariina/Hallituksen PJ
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)






