tiistai 9. joulukuuta 2014

Sato 2014

Hei!

Here are the totals for the 2014 share. The full weekly list is on file (Google Drive) and I have sent by FB the list and the 2013 list for comparison.

I hope you all have a wonderful Christmas!

Noel




ROK 2014 Sato




Tuote kokonaismäärä/osuus                         Kokonaissatomäärä


Salaatti 23                                                     2000
Yrtit 21                                                         1800
Pussitettu herne 2                                          170
Peruna 32kg                                                  2720kg
Tomaatti 14.5kg                                            1250kg
Kirsikkatomaatti 4kg                                     250kg
Vihreä tomaatti 1kg                                       85kg
Kurkku 20                                                     1700
Porkkana 15-20kg                                         1300-1700kg
Kesäkurpitsa 10                                             850
Nauris 3-5kg                                                  250-425kg
Valkosipuli 14                                               1200
Purjo 7                                                           600
Sipuli 2-3kg                                                   170-250kg
Punajuuri 3-5kg                                             250-425kg
Palsternakka 500g                                         43kg
Lehtikaali 1.2kg                                            102kg
Juuriselleri 5                                                  425
Varsiselleri 8                                                 680
Herne/papu 400g                                          25kg
Fenkoli 2                                                       170
Maissi 1                                                         60
Kaali 3                                                          255
Lanttu 6                                                        510






Lisäksi saimme pieniä määriä retiisejä, mangoldia ja muita vihanneksia. Ja tietysti porkkanoita melkein enemmän kuin jaksoimme syödä! and other vegetables.


Huom: Määrät ovat kappalemääriä, jollei painoa ole mainittu. Kokonaismäärät ovat arvioita, perustuen keskiarvo painoon. Puolikas osuus ei aina ollut aina sama täysin sama kuin 50% koko sato-osuudesta ja joskus tuotteet vaihtelivat.



tiistai 11. marraskuuta 2014

Chutney vihreistä tomaateista


Noel pyysi minua etsimään reseptejä vihreille tomaateille. Vuoden viimeisessä sadonjaossa torstaina 13.11. tulemme nähtävästi saamaan niitä.

Olen viime vuonna laittanut tällaisen postauksen tähän blogiin. Siellä siis ohje hillottuihin vihreisiin tomaatteihin ja linkki paistettuihin vihreisiin tomaatteihin.

Löysin tämän chutneyn ohjeen BBC:n nettisivuilta. Taidan itse kokeilla tätä, pienemmällä annoksella, koska tuskin tomaatteja noin paljon tulee osuutta kohti.

2,5 kg vihreitä tomaatteja
500 g sipulia
reilu 1 rkl suolaa 
500 g rusinoita
500 g talviomenia
500 g muscovadosokeria
1,1 l etikkaa, esim. Rajamäen säilöntäliemi

Kalttaa ja kuori tomaatit, jos niin haluat. Tomaatit voi viipaloida ihan sinälläänkin. Kuori ja hakkaa sipuli pieneksi. Laita kulhoon kerroksittain suolan kera. Jätä yön yli.

Seuraavana päivänä hakkaa rusinat pienemmiksi terävällä veitsellä. Kuori ja pilko omenat. Laita säilöntäliemi ja sokeri isoon kattilaan ja kuumenna kiehuvaksi sekoitellen kunnes sokeri sulaa. Lisää rusinat ja omenat, keitä 10 minuuttia. 

Kumoa tomaatti-sipulisekoitus lävikköön ja valuta, mutta älä huuhtele. Lisää ne kattilaan. Kuumenna kiehuvaksi ja anna hiljalleen poreilla tunnin ajan. Sekoittele silloin tällöin. Kaada puhtaisiin, kuumiin lasipurkkeihin ja sulje heti. Anna jäähtyä huoneenlämmössä. Säilytä viileässä, kellarissa tai jääkaapissa. 

Tein 1/5 annoksen, koska minulla on puolikas sato-osuus. Siitä tuli 5 pientä, noin desilitran vetoista purkkia herkullista chutneyta. Kyllä, kuvassa se on. Tumma muscovadosokeri antaa sille väriä. 

keskiviikko 5. marraskuuta 2014

Käännös Noelin tekstiin 2.11.14: Mikä viikko tämä on?

Olen ikään kuin unohtanut päiväkirjan, kun tässä vuoden loppua lähestytään. Vain kaksi viikkoa jäljellä. Joka tapauksessa on ollut hiljaista ja sato-osuudet ovat olleet suurin piirtein tasaista samojen kasvisten toimitusta viimeisen kuukauden ajan. 

Mutta eilen (1.11.), meillä oli porkkanatalkoot ja siinä on työ josta täytyy raportoida. Minulla ei ollut tilaisuutta ottaa kuvia, mutta kenties joku voi niitä laittaa tulemaan. 10-15 henkilöä tuli korjaamaan satoa ja iso työ tuli tehtyä. Luulen, että kaikki saamme ison sadon porkkanaa ennen kuin maa kovettuu. 

Minun täytyy myös mainita, että meillä on ollut apulainen viime viikkoina: tyttäreni Oona on ollut apuna sadonkorjuussa ja tämä on ollut hieno juttu.

Vielä yksi huomioitava asia on, että Antti tuli auttamaan vanhan kaivon avaamisessa. Kaivo on lähellä peltoa ja nyt testaamme voiko sitä käyttää ensi kaudella.

Me tulemme järjestämään jonkinlaisen palautteen keruun ennen vuoden loppua, jotta suunnittelmat pyörisivät myös satokauden ulkopuolella. Toivon, että moni osallistuu ja kertoo ajatuksiaan ja ideoitaan.

Kääntänyt Ulla

sunnuntai 2. marraskuuta 2014

What viikko is this?

I have kind of lost track a bit of the diary, as we near the end of the year. Just two weeks to go now. Things have anyway been quiet and the share has been more or less a constant supply of the same vegetables for the last month or so.

But, yesterday we had a carrot talkoot and that is certainly work reporting! I didnt get a chance to take photos, so perhaps someone else can post them on-line. 10-15 people came along to harvest the porkkanoita and there was great work done. I think we will have all of the big crop in before the ground hardens.

I should also mention that we have had a helper for the last few weeks: my daughter Oona has been coming to help with the harvest and this has been great.

Another notable happening has been Antti helping to open up an old well near the field that we are now testing to see if we can use it next season.

We will be having some sort of feedback before the end of the year so that plans keep on rolling during the off season. So I hope many of you can contribute your thoughts and ideas.

lauantai 25. lokakuuta 2014

Kurpitsa-pekonikeitto ja juustoinen soodaleipä


Tein kuluneella viikolla kurpitsakeittoa. Vaikka kurpitsasato jäikin tänä vuonna vähäiseksi johtuen kesäkuun kylmistä säistä, tätä voi keittoa voi kokeilla joko tänä vuonna tai jättää sen odottamaan parempaa satoa ensi vuonna. Keitto oli niin makoisaa, että päätin jakaa tämän reseptin heti.

Resepti on Country Living -lehden viimeisimmästä numerosta (11/2014). Keiton ohjeen suositeltiin juustoista soodaleipää, joten leivoinpa sen tuolle kaveriksi. 

Kurpitsa-pekonikeitto

1 rkl rypsiöljyä
muutama siivu pekonia, paloiteltuna
1 iso sipuli, paloiteltuna
1 valkosipulin kynsi, viipaloituna
1 tl jauhettua korianteria (tätä ei kaapista löytynyt)
1/4 tl jauhettua muskottipähkinää
1 kg myskikurpitsaa tms. paloiteltuna
1,2 l kuumaa kana- tai kasvislientä
4 rkl kuohukermaa
2 rkl tuoreita salvianlehtiä, hakattuna (oli vain kuivattua, joten lisäsin sen keittoon)
50 g sinihomejuustoa, murusteltuna

Kuumenna öljy pannulla. Lisää paloiteltu pekoni. Ruskista ja poista pannulta. Lisää paloiteltu sipuli pannuun ja hauduta hiljalleen noin 15 minuuttia. Kuumenna kana- tai kasvisliemi kattilassa. Lisää valkosipuli ja mausteet pannulle.Anna hautua vielä pari minuuttia. 

Lisää kiehuvaan liemeen pekonisilppu ja sipulit pannulta. Mausta suolalla ja pippurilla. Keitä hiljalleen noin 20 minuuttia, kunnes kurpitsa on pehmennyt. Soseuta sauvasekoittimella. Lisää kerma ja tarkasta maku. Annostele kulhoihin, koristele sinihomejuustomuruilla ja tuoreella salvianlehtisilpulla. 

Juustoinen soodaleipä

500 g hiivaleipäjauhoja
½ tl ruokasoodaa
75 g juustoraastetta, esim. cheddar
3,5 dl piimää
kurpitsansiemeniä pinnalle

Esilämmitä uuni 200 asteeseen.

Sekoita ruokasooda ja juustoraaste jauhoihin. Lisää kulhoon piimä ja sekoita neste nopeasti kuivien aineiden joukkoon. Kumoa taikina leivinpaperoidulle uunipellille. Muotoile siitä 20-25 halkaisiltaan oleva leipä. Litistä sitä hieman. Paina puulusikalla tai veitsellä leipään syvä risti. Ripottele päälle kurpitsansiemeniä. Paista noin 30 minuuttia, kunnes leipä on saanut väriä ja pohjaan koputettaessa kuulostaa ontolta. 

Soodalla kohotettu, piimään leivottu leipä on hiivaton, nopeasti valmistuva leipä. Se maistuu parhaimmalta uunituoreena.

Mieheni ihmetteli keittoa syödessään, että missä se pekoni on. No siellähän se oli joukossa, soseutettuna! Oikein hyvin täydensivät keitto ja leipä toisiaan. Lämmittävä syysateria oli siinä.



sunnuntai 12. lokakuuta 2014

Käännös Noelin tekstiin, viikko 29

8.10. päivätyssä tekstissään Noel on laittanut kuvat ensimmäisestä pakkasaamusta sekä Eevan kukkakaupasta, joka on loman jälkeen avattu ja joulukukat jo kasvavat siellä. 

Meillä on sadonkorjuujuhla ja syyskokous sunnuntaina 12.10. Siihen valmistautuessani olen tehnyt taulukon, jossa vertaan tämän ja viime vuoden satoa. Kerron tästä hieman sunnuntaina. Toivottavasti linkki toimii.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AiXaQBGM2cPcdE5vV3A0WUR2V3VDVGpTV1QwUGVSRkE#gid=0

Kuten huomaatte, olemme suunnitelleet sadonjaot 13.11. saakka. Sadonjakoon tarvitaan väkeä. Ajat ovat joko klo 14 - 16 tai 16 - 18 tai voi olla koko iltapäivän. Vajan seinällä on lista, johon voit kirjoittaa nimesi. Siis jos jollakin on vielä talkootunteja tekemättä, nyt on viimeiset hetket sille!

Kääntänyt Ulla

keskiviikko 8. lokakuuta 2014

Viikko 29






Hei!

I keep getting later and later with the entries. Its a sign that the year is winding down!

Frosty mornings........












and Eeva has re-opened, with the Joulukukkia already growing.








We have our Harvest Party and Autumn meeting this Sunday. In preparation,  I have made a spreadsheet with a comparison of this years harvest share and last years. I will talk a bit about this on Sunday. I hope this link works....

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AiXaQBGM2cPcdE5vV3A0WUR2V3VDVGpTV1QwUGVSRkE#gid=0

You may notice that we are planning to keep having shared up to 13/11. The next share days, starting tomorrow, need people to help. Times are 2-4 and 4-6 or the whole afternoon. There is a sheet in the shed to put your name down. So, if there is anyone who still has a volunteer input to make, this is your last chance!



sunnuntai 28. syyskuuta 2014

Viikko 28

Hei!

This week  I will save Ulla from translation and have a picture entry!

Here is a belated photo from the workcampers we had helping in the Summer


And, here are a few photos from our last share













 and finally, this week we had a big group from Sylvia koti who came to help with the porkkana harvest. Thanks to them!





torstai 25. syyskuuta 2014

Käännös Noelin tekstiin, viikko 27

Nyt kun katsoo ulos ikkunasta, on selvää että on syksy on saapunut: märkää ja kylmää… ja hyvin pimeää. Satokausi on päättymässä. Toivottavasti olette kaikki kuulleet sadonkorjuujuhlasta ja suunnittelupalaverista, joka on lokakuun 12. päivä. Se on tilaisuus koota ajatukset ja aloittaa suunnitelmat ensi vuotta varten.

Tällä hetkellä olemme sadonkorjuun huipulla. On mukavaa vaihtelua saada käyttää suurin osa ajasta sadon keräämiseen ja jaon järjestelyyn. Kuten kuvasta näkyy, tarjolla on melkoinen määrä kasviksia ja laatu on ok. Minulle varsinainen palkinto tänä vuonna ovat porkkanat. Ne ovat isoja ja maukkaita. Tämä on erityisen palkitsevaa, koska ne olivat talkootyön pääkohde.
Tällä viikolla (nyt on 22.9.) iso ryhmä Sylviakodista tulee auttamaan porkkanan nostossa ja seuraavalla viikolla meille tulee pari luokkaa Steinerkoulusta.

Kääntänyt Ulla

maanantai 22. syyskuuta 2014

Viikko 27

Hei!

Looking out the window now and its clear that Autumn has arrived: its cold and wet....and very dark! The season is now winding down. I hope you all heard about the harvest party/planning meeting thats on October 12th. That will be a chance to take stock and get plans rolling for next year.



As for now, we are actually in the prime of our harvest. It makes a pleasant change to spend most of my time in the garden gathering vegetables and sorting for the share. As you can see in the photo, there is a reasonable amount of veg and the quality is OK. For me, the real prize this year are the porkkanoita. Big and bursting with flavour. It is especially gratifying because this crop was the focus of so much of our talkoot efforts.







This week (its now 22/9) a big group from Sylvia koti will come to help with the porkkana harvest and next week we will have a couple of classes from Steiner koulu.